torsdag 20 mars 2014

Är det slut nu?

Korgens struktur gjorde det svårt att få fram mönstret snyggt, jag valde då att köra lite på frihand och målade istället mönstret på en av de mindre korgarna som jag gjort innan.
Det här blev alltså mina slutkorgar.
Jag ville ju inte bara få in ett etniskt inspirerat mönster utan
även ett lite fyndigt  budskap likt graffittin.
De har jag.

En Icon på graffitti scenen är Banksy.
 Banksy är en pseudonym, en signatur som en engelsk anonym graffiti-konstnär, filmregissör och målare använder sig av.
Han är mycket känd för sina satiriska och subversiva graffitimålningar i en speciell stencilstil.  .
Det är dels hans fyndiga budskap som jag har inspirerats av, som här nedan.
På mina korgar har jag valt att skriva.
"Your shity thoughts" med ett recycling tecken framför samt "The ends is here."
Jag har likt Banksy försökt "leka" lite med ord och betydelse.
Den första korgen "yot shity thoughts" är helt enkelt en papperskorg och med texten och recycle tecknet vill jag uppmana folk att sopsortera, att slänga sina skisser där. Men jag vill även uppmana till att tänka om. En tillsynes dålig idé kan bli bra om man tänker om ett varv eller två.
The ends is her är gramatiskt fel, det vet jag. Till en början hade jag bara tänkt att de skulle stå the ends. Korgen är inte speciellt stor och tanken är att den skall användas som behållare för trådstumpar som blir över när man syr. Ett sätt att hålla dem i styr.
Jag tänkte på frasen "the end is near" som syns i div filmer, ofta skrivet på en kartong runt halsen på en halvgalen hemlös man. Samma associationer hoppas jag folk får när de själva läser på korgarna. Kul fast ändå allvarligt.

 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar