Jag gillar textil men jag gillar inte att förknippa det med mig. Helt sjukt egentligen!
Så länge du inte är en lyckad modedesigner så är ditt textila hantverk inte mycket värt!(Så länge du inte heter Ernst) Hur mycket textil, förhållandevis, ser vi egentligen säljas på exempelvis hemslöjden?
Rätta mig gärna om jag har fel men detta är min bild av hantverk.
Textil har i alla fall historiskt vart en syssla kvinnor tillhandahöll sig med. Jag tror dock inte att det är en fråga om genus och jämställdhet som gör att de textila har en lägre status än systrarna trä, metall och keramik. Jag tror det handlar om traditon och utövande.
Jag känner otroligt många (som inte är hantverkare) som sitter själva hemma och stickar och virkar, män men främst kvinnor.
I materialen trä, keramik och metall känner jag dock inte så många som pysslar med hemma, även om de skulle vilja.
Att den historiska textila traditonen för kvinnor fortfarande hänger kvar gör nog att tanken "det där kan jag göra själv" minskar värdet. Traditonen i Sverige upplever jag dock, i och med att äldre generationer går ur tiden, håller på att försvinna. Bra eller dåligt?!?
För samhället tycker jag att alla hantverkskunskaper som minskar är dåligt, för mina egna intressen är det bra?!
Min syn på det textila kan också komma från mina egna släktningar och historia.
Det myllrar av textilare, riktigt duktiga dessutom, och i deras skugga känns kanske helt enkelt min egen textil, jag som textilare, mindre och otillräcklig.
Men korgarna då!!!
Jah... Jag valde ju då ändå att arbeta med textil.
Det positiva med lakansväv som jag använt är att den är lättillgänglig, jag har dröser. Den är även, för mig, snabbarbetad. Detta har gjort att jag hunnit att göra fler antal korgar än jag antagligen hunnit om jag arbetet i exempelvis trä.
Det mest negativa med lakansväv är dock att den är gänglig, mjuk.
Former kräver stöd, stärkelse, upprättelse!
Här har jag stärkt en av korgarna som var gjord i bomullsgarn och gjort den till en fönsterlampa.
Korgkänslan är betydligt mer påtaglig än på bilden nedan då den är mjuk och känns mer som en mössa.
Måste formen vara stabil för att vara en korg?
Jag hittar inte någon uttalad definiton av vad en korg är men ser jag till historien och hur benämningen korg har och används så skulle jag säga ja det måste den. När formen vart mjuk och slapp används istället kasse eller väska som benämning.
Det positiva med den här upplevelsen är att jag fått en bättre känsla för textil och att jag skulle kunna jobba mer skulpturalt och tredimensionellt. Kanske kan det ändå bli ett material mer för mig?
Kanske kan det få lite upprättelse!


Inga kommentarer:
Skicka en kommentar