fredag 7 mars 2014

Missonärer på besök



Min åsikter är väldigt viktiga för mig i mitt skapande och det är även något jag kommer försöka visa på i slutprodukten. Så nu tänker jag dela med mig av något som hände mig här om dagen.

Igår kom det förbi två missionärer för att försöka få med mig i deras tro.
Vilken religion det var är helt irrelevant.
Jag förstår varför människor kan behöva en religion som stöd, dels för att det kan vara lättare att leva för någon annan men även för att livet inte skall verka så himlans meningslöst.
Det jag däremot inte förstår är hur man kan vilja vara en del av all den historia av förtryckande som religionen har.
Måste dock påpeka att långt ifrån alla religiösa förtrycker eller symatiserar med sin religions historia, jag vill dock inte ha någonting alls med de att göra, jag blir bara förbannad.

För att kunna argumentara för min sak har jag faktiskt läst bibeln. I min mening är den helknasig. Det är en sagobok färgad av en förgången tids levnadssätt. Det hade vart helt okey om folk hade tagit den som en bok med myter och filosofier istället för att  använda alla knasigheter som någon form av regler. Regler för att kanske vinna till sig lite makt. Makt som författarna själva kanske ville ha..

"Till kvinnan sade han: stor skall jag göra din möda när du är havande, med smärta skall du föda dina barn. Din man skall du åtrå, och han skall råda över dig" - första moseboken

 Och har ni sett katolska kyrkor? omg vad pråligt. Jag kan inte uppskatta det fantastiska hantverket som finns i dem då de osar av härskarteknik och girighet.

Jag sa till missionärerna att jag tycker det är sjukt att människan ser sig som överordnader som bara kan roffa åt sig allt och skita i alla andra jordbor.
Varför tror du det har blivit så fel frågade de mig..
Det är religionens fel svarade jag.
Men i bibeln står det att "Vi skall härska  över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden." Inte att vi skall förstöra dem.
Ja men det står inte heller motsatsen och det har människan utnyttjat svarade jag.
("Gud sade: ni skall bevara biologisk mångfald.... JA de hade vart något de!")
Jag sa att jag inte tror att gud bryr sig om jag är med i en församling, att om han finns så bryr han sig inte om en sådan skitsak. Att om man läser religionskunskap så är kärnan i alla religioner den samma, och att vi borde bry oss mer om den än om vilken religion vi tillhör och att jag inte kan eller vill välja en sida.
Missionärerna avslutade med att fråga om jag hade en bibel och om jag kanske kunde börja ta fram den.
Det kommer jag absolut inte göra svarade jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar